Świeradów-Zdrój, malowniczo położony kurort w Górach Izerskich, nie tylko przyciąga miłośników górskich szlaków, ale także stanowi doskonałą inwestycję dla tych, którzy pragną połączyć przyjemność zysków inwestycyjnych z urokami turystyki górskiej. W tym artykule zapoznamy się z atrakcjami turystycznymi w okolicy, które stanowią nie tylko magnes dla odwiedzających, ale także potencjalnych inwestorów zainteresowanych zakupem apartamentów w condohotelu.

Świeradów-Zdrój stanowi doskonałe miejsce dla pieszych wędrówek ze względu na urokliwą i dziewiczą przyrodę Gór Izerskich. Region ten oferuje bogatą sieć fascynujących szlaków turystycznych, które zapewniają niezapomniane doświadczenia.

Dla entuzjastów krótkich, górskich wypadów, istnieje możliwość wyboru malowniczych tras spacerowych, prowadzących w stronę imponującego Stogu Izerskiego lub Sępiej Góry, na której, zgodnie z legendą, istniała pogańska świątynia. Dodatkowo, ciekawymi punktami turystycznymi są Babia Przełęcz, znana również jako Polana Czarownic.

Warto zauważyć, że niektóre z tych miejsc są historycznie związane z pogańskimi świątyniami, dodając niepowtarzalnego klimatu i tajemniczości dla zwiedzających. Odkrywanie tych obszarów dostarcza nie tylko emocji związanych z aktywnością fizyczną, ale również głębszego zrozumienia kulturowego bogactwa tego regionu.

To właśnie w Świeradowie-Zdroju swój początek ma Główny Szlak Sudecki im. Mieczysława Orłowicza, który ciągnie się przez całe Sudety. Stąd wychodzą też trasy w stronę Szklarskiej Poręby i Karkonoszy, Karłowa i Gór Stołowych.

Skupmy się jednak na krótszych szlakach, które również rozpoczynają się w Świeradowie-Zdroju. Uszeregowaliśmy się od najkrótszego, który można przejść z dziećmi, do najdłuższego, dla bardziej doświadczonych turystów.

Źródło: Świeradów-Zdrój mapa szlaków – Informator Turystyczny (swieradowzdroj.com.pl)

Śladem Izerskich Tajemnic –  10 min., 0,5 km

Na szlaku wytyczonym w Górach Izerskich, w Świeradowie-Zdroju przy 22 atrakcjach turystycznych znajdują się kamienie-głazy. Na każdym z kamieni znajduje się ogromna płaskorzeźba oraz tajemniczy piktogram do odrysowania. Szlak przebiega przez następujące punkty orientacyjne: punkt antygrawitacyjny, kolej gondolowa, Zajęcznik, Czarci Młyn, Willa Fabrykanta (Cottonina Hotel & Mineral SPA Resort), Grota Czerniawa, Dolina Młodości, Stóg Izerski, pomnik Juliusa Pintscha, królestwo rododendronów (St. Lukas), Duch Gór (Park Hotel), Dom Zdrojowy, Muzeum Zdrojowe, Willa Szarlotta, Park Zdrojowy, Sępia Góra  Wodospad Kwisa, Źródło Jana (przy dawnym Domu Zdrojowym w Czerniawie), Pracownia Piernikowa ISABELL, Park im. Orkiestr Wojska Polskiego, Pstrąg Izerski (Świerkowa Karczma), Stacja Kultury (Miejskie Centrum Kultury, Aktywności i Promocji Gminy “Stacja Kultury”).

Świeradów-Zdrój  –  Zajęcznik – 30 min., 2 km

To trasa łatwa i szczególnie polecana rodzinom z dziećmi. Należy iść ulicą Zdrojową, a na skrzyżowaniu z ul. Sienkiewicza trzeba skręcić w lewo do góry. Następnie należy kierować się w stronę kolei gondolowej ul. Krótką. Obok minigolfa na ul. Zakopiańskiej trzeba skręcić w lewo do góry, a na następnym skrzyżowaniu skręcić w prawo w ul. Polną, aż do lasu, gdzie należy skręcić w lewo.  Dalej trzeba stosować się oznaczeń zielonego szlaku zgodnie z oznaczeniami ścieżki edukacyjnej.

Ścieżka edukacyjna ZAJĘCZNIK to interaktywna leśna ścieżka edukacyjno-przyrodnicza powstała w 2012 r. z inicjatywy Lasów Państwowych – Nadleśnictwa Świeradów. Jest to pierwsza w regionie tego typu ścieżka, gdzie zrezygnowano ze zwykłych tradycyjnych tablic z dużą ilością tekstu na rzecz elementów wymagających zaangażowania turysty. Są to tablice: Gdzie mieszkam, Roślina-zwierzę, Układanka łowiecka, Mieszkańcy Izerskiego lasu, Lekcja dendrologii, Zobaczysz mnie w dzień czy w nocy, Znajdź moją mamę, Łańcuch pokarmowy, Leśne cymbały.

Świeradów-Zdrój – Schronisko na Stogu Izerskim – 1 godz. 10 min., 4.5 km

Wycieczka rozpoczyna się spod Domu Zdrojowego. Należy pójść drogą asfaltową do góry. Po pierwszym stromym podejściu, na skrzyżowaniu dróg, znak niebieski zbacza w lewo, a trasa szlaku czerwonego wiedzie w prawo.  Przechodząc obok „Czeszki” i „Słowaczki” trzeba skręcić w prawo, a następnie w lewo do góry. Można też iść serpentynami drogi dojazdowej. Ostatni skrót jest długi (30 min), męczący i trudny, ponieważ droga jest stroma i kamienista. Wreszcie dochodzimy do celu wycieczki:  Schroniska Turystycznego PTTK Na Stogu Izerskim (1060 m n.p.m.).

Świeradów-Zdrój – Sępia Góra – 1 godz. 12 min., 2,4 km

Ta trasa oznaczona jest szlakiem niebieskim. Rozpoczyna się przy dawnej stacji kolejowej przy ul. Dworcowej 1 (obecnie siedziba Miejskiego Centrum Kultury, Aktywności i Promocji Gminy “STACJA KULTURY”). Szlak prowadzi przez drogę dojazdową i leśną. Przechodzi się przez Dolinę Kwisy, która swój początek bierze na wysokości 940 m, na północno-zachodnim zboczu Izerskich Garbów, a kończy na 107 km wpadając do Bobru w okolicach Żagania. Po ok. godzinie marszu dociera się na szczyt Sępiej Góry. Rozpościera się stąd wspaniały widok na Pogórze Izerskie. W centralnym punkcie góry znajduje się grupa granitognejsowych skałek nosząca nazwę Biały Kamień.

Świeradów-Zdrój – Czerniawa Zdrój – 1 godz. 30 min., 3,5 km

To atrakcyjna i niezbyt męcząca trasa spacerowa. Rozpoczyna się pod apteką na ul. Sienkiewicza, skąd dalej należy iść szlakiem zielonym w górę i po 30 minutach dociera się na szczyt Zajęcznika (595 m n.p.m.). Z Zajęcznika należy dalej iść tym samym szlakiem przez około godzinę, aż do Czerniawy-Zdroju. Jest to trasa lasami i łąkami do uzdrowiska położonego przy granicy czeskiej, w malowniczej dolinie Czarnego Potoku.

Świeradów-Zdrój – Smrk – 1 godz. 55 min., 6,9 km

Początek trasy zaczyna się przy Domu Zdrojowym. Należy iść drogą asfaltową do góry. Po pierwszym stromym podejściu, na skrzyżowaniu dróg trzeba udać się szlakiem czerwonym w prawo. Przechodząc obok „Czeszki” i „Słowaczki” trzeba skręcić w prawo, a następnie w lewo, ścieżką do góry. Po przybyciu do Schroniska Na Stogu Izerskim (1075 m n.p.m.), trzeba wejść w szlak zielony i kierować się nim przez ok. 45 min. (2,4 km) do szczytu Smrka (1124 m n.p.m.), gdzie znajduje się turystyczne przejście graniczne Polska-Czechy oraz dodatkowa atrakcja – wieża widokowa, z której można podziwiać panoramę czeskiej strony Gór Izerskich.

Świeradów-Zdrój – Chatka Górzystów – 2 godz. 40 min., 6,9 km

Ścieżka dydaktyczna „Model Układu Słonecznego” w Górach Izerskich przedstawia Słońce i 8 krążących wokół niego planet i 5 planet karłowatych w skali 1:1 miliarda. Początek szlaku znajduje się przy Domu Zdrojowym, dalej prowadzi ulicami Piłsudskiego oraz Graniczną. Pierwszy odcinek jest wspólny z czerwonym szlakiem na Stóg Izerski. Przy ujęciu wody następuje rozwidlenie szlaków. Niebieski szlak do Chatki Górzystów odbija w lewo. Od tego rozwidlenia należy iść jeszcze około 1,5 godziny, aż do Polany Izerskiej. Ostatni odcinek do Chatki zajmuje około 55 minut.

Świeradów-Zdrój to nie tylko miejsce dla pasjonatów górskich wędrówek, ale również strategiczna inwestycja dla tych, którzy chcą łączyć przyjemność z zyskami. Atrakcje turystyczne w okolicy nie tylko przyciągają gości hotelowych, ale także podkreślają potencjał inwestycyjny tego malowniczego regionu.